Als CIO kun je jezelf onmisbaar maken binnen de organisatie door visie te tonen en de sprong voorwaarts te maken, betoogt Seth Godin.
Bestuurders van bedrijven, ‘C-suite executives’, moeten meer als kunstenaars zijn, zegt de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin. Je moet volgens hem bereid zijn een sprong in het diepe te wagen. Het verschil tussen een goede ingenieur en een geweldige ingenieur is niet dat de een beter technische problemen op kan lossen dan de ander. Het verschil zit hem volgens Godin in het beheersen van een bepaalde kunstvorm.
Seth Godin is auteur, blogger en veelgevraagd spreker. Hij schrijft onder andere over de postindustriële revolutie, de manier waarop ideeën zich verspreiden, marketing en leiderschap. Hij schreef onder meer de boeken ‘Linchpin’ en ‘Purple Cow’. Voor zijn carrière als schrijver was hij Vice President Direct Marketing bij Yahoo!. Godin is een van de ‘grote denkers’ die aandacht krijgt op de nieuwe website Global Intelligence for the CIO, een initiatief van Fujitsu speciaal voor CIO’s en beslissers in IT.
Flinke sprong
Het gaat volgens Godin niet om het nemen van kleine stapjes, maar om het maken van een flinke sprong. Zoals een kunstenaar met iets totaal vernieuwends kan komen. Wat CIO’s en andere hooggeplaatste werknemers die zich binnen een organisatie bezighouden met informatie en communicatietechnologie moeten doen, is durven zeggen dat kleine stapjes nemen niet genoeg is. Deze groep moet zorgen voor licht op de plek waar de rest bang voor is om naar toe te gaan.
Hoge doorlooptijd
De doorlooptijd van bestuurders bij grote bedrijven is doorgaans vrij hoog. Elke achttien maanden wordt er gemiddeld genomen een lid van de raad van bestuur vervangen. De reden van het ontslag is niet omdat ze visionair of stoutmoedig zijn. Het ontslag volgt nadat zij beloften niet kunnen nakomen.
Word een ‘Linchpin’
Als je als CIO bereid bent de sprong voorwaarts te maken en echt dingen verandert, dan creëer je enorme baanzekerheid. Godin meent dat je jezelf dan echt onmisbaar kunt noemen voor een organisatie. Dan word je wat Godin een ‘linchpin’ noemt; de borgpen die zorgt dat een wiel niet van zijn as afrolt. En de ‘linchpin’ van de organisatie vervang je niet zomaar. Lees meer van Godin en bekijk de video.








