Een slaperige bestuurder vormt doorgaans een gevaar op de weg. Dankzij nieuwe technologie kan slaperigheid tijdig gedetecteerd worden.
Heel veel Nederlanders rijden dagelijks in hun auto van hun woonplaats naar hun werkplek op en neer. Sommige mensen vinden het dagelijkse ritje een vorm van ontspanning, terwijl anderen zich opvreten achter het stuur als ze hun dagelijkse dosis filerijden moeten slikken. Ongeacht of je als forens nu wel of niet van autorijden houdt, vroeg of laat krijgt elke bestuurder weleens te maken met slaperigheid achter het stuur. Je staat voor het stoplicht te wachten en mijmert wat voor je uit en plotseling constateer je met grote schrik dat je zat te knikkebollen. Nog gevaarlijker is het als je met volle snelheid over de snelweg rijdt en je wordt slaperig. Je moet er niet aan denken dat je dit niet tijdig doorhebt.
Slaperigheid detecteren
Slaperigheid valt altijd met de deur in huis. Vaak heb je het niet eens in de gaten dat je slaperig wordt en dat is gelijk het grote gevaar als je dit overkomt als je achter het stuur zit. Van het een op het andere moment kunnen je ogen dichtvallen. Fujitsu hoopt slaperigheid achter het stuur te voorkomen dankzij een technologie die op real-life basis slaperigheid detecteert bij de bestuurder. Zodra de bestuurder slaperig wordt detecteert een draadloze sensor, die de hartslag meet en aan het oor bevestigd zit, dit en geeft een waarschuwing af. De bestuurder is dan weer bij de les en kan de keuze maken om door te rijden of de auto langs de kant van de weg te zetten voor een powernap. De data die de sensor meet gaat naar het datacenter waar systemen het gehalte van de slaperigheid bij de bestuurder in kaart brengen.
Verkeersveiligheid
Met de sensor die slaperigheid bij bestuurders detecteert levert Fujitsu een bijdrage aan de verkeersveiligheid omdat het aantal ongelukken veroorzaakt door slaperigheid omlaag gaat. Het is een goed voorbeeld van voorkomen is beter dan genezen.








