Nieuwe cloud-dienst verhoogt kwaliteit van zorg aan ouderen door ondersteuning voor administratieve processen in zorginstellingen.
Met de toenemende vergrijzing neemt ook het aantal ouderen in verpleegtehuizen toe. Zorginstellingen krijgen een steeds groter wordende groep hulpbehoevende ouderen te verwerken, waar zij vaak nauwelijks de (extra) capaciteit voor hebben. Om de ouderen nu en in de nabije toekomst adequaat te verzorgen, kan ICT een uitkomst zijn. Veel zorginstellingen zijn bijvoorbeeld nu nog veel tijd kwijt aan administratieve taken. ICT-Systemen kunnen hen hierin helpen en het zo mogelijk maken meer middelen (en mensen) vrij te maken voor verzorgtaken.
Innovaties voor maatschappelijke vraagstukken
Vanuit de eigen filosofie van de Human Centric Society werkt Fujitsu voortdurend aan ICT-innovaties die antwoorden kunnen geven op de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken. Daarbij is het bedrijf al sinds jaar en dag actief in de zorgsector. Een voorbeeld van een nieuwe innovatie is de cloud-dienst, die Fujitsu sinds kort levert aan Japanse zorginstellingen. Dit land heeft evenals Nederland te maken met een sterk vergrijzende bevolking. Het bedrijf levert sinds begin dit jaar al een ondersteunende cloud-dienst voor de verzorging van senioren, maar heeft daar nu ook een oplossing aan toegevoegd voor een drietal administratieve taken.
De hiervoor gebruikte Software-as-a-Service van Fujitsu heeft in Japan de naam ‘Kaigo-no-mori’. Instellingen die verpleeghulp aanbieden kunnen hun kosten bij de nationale organisatie voor verzekeraars indienen via het internet. Daarnaast ondersteunt het systeem de operationele systemen voor verzorgingstehuizen en bevat het mogelijkheden om zorgorganisaties efficiënter samen te laten werken.
Goedkoop en efficiënt
De ‘senior care’-cloud, waaronder de nieuwste dienst valt, ontstond vanuit de gedachte binnen Fujitsu dat het onderdeel zijn van een maatschappij waarin iedereen zijn deel doet in het ondersteunen van ouderen. In januari begon Fujitsu met deze cloud, met als doel deze gaandeweg aan te vullen met specifieke mogelijkheden. Er bleek een grote behoefte te bestaan aan diensten die declaraties en administratieve taken efficiënter kunnen maken, gebruiksvriendelijk en ook voor de kleinere zorginstellingen betaalbaar zijn.








