De eerste generaties in ICT-outsourcing waren gericht op kostenbeheersing en efficiency. Innovatie bleef achterwege. Dat kan beter.
De reis die ICT-outsourcing heeft afgelegd valt inmiddels in drie verschillende generaties onder te verdelen. De eerste generatie was, niet geheel verwonderlijk, vooral gestoeld op het verlagen van kosten en het optimaliseren van middelen. De tweede generatie ging daar verder in, waarbij de aandacht vooral ging naar het verbeteren van elementen waar de samenwerken tussen leverancier en klant nog beter kon.
Erfenis: innovatiedroogte
De erfenis die we hebben overgehouden aan een langdurige oriëntatie op kosten is een gebrek aan innovatie en een nogal kortzichtige blik op ICT. Dit alles staat te lezen in een visiestuk over de rol van innovatie in outsourcing in Technology Perspectives, het online magazine van Fujitsu. Vaak was er sprake van een kloof tussen de doelen die de business probeerde te behalen en de technologische mogelijkheden. Als gevolg daarvan zijn verschillende organisaties achterop geraakt op hun concurrenten.
In derde generatie ICT-outsourcing, die nu razendsnel opkomt, is er meer oog voor innovatie. Het gaat hier om het leggen van een betere verbinding tussen wat de business wil bereiken en de rol die ICT speelt in die plannen. Doelen als omzetgroei, meer klantloyaliteit en het verkrijgen van een concurrentievoordeel zijn meer naar voren geschoven en klanten beoordelen hun leveranciers op deze onderdelen.
Innovatie inbouwen in contract
Van een bedrijf als Fujitsu valt te verwachten dat het weet wat er speelt in de markt en dat het leidend is op technologisch gebied. Uitgaven in R&D en acquisities van innovatieve bedrijven laten dit ook zien. Maar ook is bij outsourcing een hoger denkniveau rond ‘business value’ en ‘business outcomes’ nodig en klanten willen bewijzen zien dat een dienstverlener snel met oplossingen kan komen. Flexibele contracten met een groot aanbod aan opties en sterke strategische partners en innovaties van kleinere partijen horen daarbij. Maar de capaciteit om te blijven innoveren is ook ingebouwd in samenwerkingen met Fujitsu’s ‘Activ8’-programma. Deze is zo ingericht dat Fujitsu de doelstellingen van zowel de CIO als de business begrijpt en ondersteunt. Dit mechanisme garandeert innovatie en zorgt ervoor dat een contract ook relevant blijft.


De reis die ICT-outsourcing heeft afgelegd valt inmiddels in drie verschillende generaties onder te verdelen. De eerste generatie was, niet geheel verwonderlijk, vooral gestoeld op het verlagen van kosten en het optimaliseren van middelen. De tweede generatie ging daar verder in, waarbij de aandacht vooral ging naar het verbeteren van elementen waar de samenwerken tussen leverancier en klant nog beter kon.





