De toekomst van winkelen? De winkelervaring verandert de komende jaren ingrijpend. Technologie speelt daarin een sleutelrol. Het einde van door etalageruiten kijken en de opkomst van geautomatiseerde retail?
De winkelervaring verandert de komende jaren ingrijpend. Technologie speelt daarin een sleutelrol, met big data dat achter schermen in hoge mate bepaalt hoe retailbedrijven ons bedienen. Met onder meer mobiele platforms, slimme sensoren en social media krijgen wij als consument dankzij big data een sublieme winkelervaring voorgeschoteld. Zo kunnen we locatiegebaseerde services in de winkel gebruiken om een aanbieding op maat te krijgen. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn wel analytics en inzichten nodig, waarmee het retailbedrijf uiteindelijk de juiste boodschap kan overbrengen.
Nieuwe technologie
Retail-experts van Fujitsu Americas brachten onlangs enkele projecties naar buiten over hoe zij denken over de toekomst van retail en welke implicaties dit heeft voor enterprise technology. Wat zij zien? Technologie betekent een uitbreiding van de rol van verkoper (1), het einde van window shopping (2), meer vraag naar geïntegreerde, multi-channel en platformtechnologieën (3) en een grotere afhankelijkheid van geavanceerde analytics en big data (4).
Tal van nieuwe technologieën maken winkelen gemakkelijker dan ooit voor consumenten. Met mobiele telefoons zoeken zij naar de laagste prijzen of de beste promo-acties. Smart devices zijn hun voornaamste winkelinstrument en dit verandert de positie van de verkoper. Routinetaken worden geautomatiseerd en meer focus komt te liggen op het opbouwen van de relatie met de klant en het vergroten van de verkoopmogelijkheden op de lange termijn.
Nieuwe missie voor verkoper
Volgens de laatste inschattingen van analist Shoppertrak, waren de verkoopcijfers van fysieke winkels tijdens de jaarlijkse Black Friday-uitverkoop (de dag na Thanksgiving) in 2015 lager dan een jaar eerder. Dit heeft voornamelijk te maken met de opkomst van online shoppen. Volgens Fujitsu Americas blijft de fysieke winkel belangrijk, maar met een nieuwe missie: het verbeteren van de klantervaring. Met de integratie van tal van nieuwe diensten, mobiele en biometrische betalingen en het gebruik van geavanceerde CRM-systemen krijgt de klant een seamless cross-channel shopping experience voorgeschoteld. Althans, zo is de toekomstverwachting voor 2020.








