Hoe creëren bedrijven een moderne werkplek? Drie bouwstenen zijn cruciaal. Vandaag deel 1: de gestandaardiseerde werkplek.
Standaard, maar toch net een beetje anders
De gestandaardiseerde werkplek is het uitgangspunt van de zakelijke werkplek. ‘Standaard’ betekent echter niet dat de mogelijkheden beperkt zijn, integendeel. Standaardisatie garandeert een snelle en continue ontwikkeling, en maakt de werkplek beheersbaar en stabiel. Door het uitbreiden van de standaard werkplek met diverse extra’s ontstaan meerdere profielen, die passen bij de behoeften van specifieke groepen gebruikers.
Met de komst van Windows 10 en andere technische mogelijkheden zijn dergelijke profielen veel gemakkelijker te ontwerpen, toe te wijzen aan gebruikers en te onderhouden. Elk profiel biedt een eigen balans tussen autonomie en structuur. De gebruiker wil vrijheid, creativiteit en dynamiek, terwijl de organisatie kijkt naar controle op kosten, veiligheid en orde. Een moderne en gestandaardiseerde werkplek biedt al deze aspecten en een oplossing die voor iedereen past.
Meebewegen met ontwikkelingen
Omdat het IT-landschap geen moment stilstaat en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van device, technologie en applicaties continu zorgen voor nieuwe behoeften, moeten organisaties mee kunnen veranderen. Het vanuit de cloud aanbieden van de werkplek maakt het mogelijk om beter mee te bewegen met deze ontwikkelingen en te innoveren, zonder dat dit de veiligheidseisen in gevaar brengt. Gebruikers werken hierdoor steeds met moderne technologie, waaronder de apps die zij privé ook gebruiken. Dit werkt motiverend en stelt de eindgebruiker in staat productiever te zijn.
Een belangrijk aspect aan moderne werkplektechnologie is het communiceren van de mogelijkheden hiervan naar eindgebruikers toe. Veel tools, zoals Skype for Business, Office 365 en Google Apps zijn dusdanig innovatief dat gebruikers na de implementatie vaak niet weten over welke mogelijkheden zij nu beschikken. Communicatie over het benutten van de nieuwe technologie is dan ook cruciaal om de beoogde productiviteitsverbetering te realiseren. Hier ligt een rol voor de CIO en de IT-afdeling van een organisatie, als ‘gids voor de business’ om gebruikers te helpen het meeste te halen uit hun werkplek.









